torsdag 8 oktober 2009

Plugg


Efter fyra år i arbetslivet har jag äntligen tagit initiativ till studier. Eftersom ett av mina större intressen är pengar blev det självklara valet ekonomi! Så nu har jag påbörjat min treåriga kandidatexamen vid Kristianstad Högskola.

Nästan två timmars pendling är en vanesak. Oftast börjar föreläsningarna kl 09:00 så klockan 07:15 på morgonen går jag hemifrån för att hinna med Kristianstadtåget kl 07:28. Det finns många tågpendlare och när vi stiger av tåget går vi alla i samlad trupp för att invadera buss nummer sju som tar oss vidare mot högskolan. Två eller tre bussar brukar ta emot oss och de är alla fullspäckade á la malmöfestivalens invigningsdag. Jag har länge gett upp hoppet om en sittplats.

Kl 08:50 är vi framme vid skolan och klungan av bussp
endlare delar sig i två grupper: Lärare och sjuksköterskor som går åt vänster mot hus nummer 14 och ekonomerna som går åt höger mot hus 17. Jag tycker det är ganska okej att sitta på tåget, men de överfulla bussarna kan ibland bli irriterande. Det har hänt att bussarna blivit så försenade av alla studenter så att man kommit för sent eller, på vägen hem, missat tåget till Malmö och fått vänta i 40 minuter på nästa.


Ögonen på min katt Wilma. Det är inte så lätt att följa efter och hämta tillbaka henne.


Wilma har börjat med en dålig vana. Så fort jag öppnar fönstret hoppar hon ut och springer in på grannens balkong. Där balanse
rar hon på en knappt decimeter bred fönsterbräda med en asfaltsinfart tio meter under sig. Har hon väl tagit sig ut finns det bara en sak att göra: Vänta en halvtimme och därefter skaka matpåsen så brukar hon komma tillbaka igen.


1 kommentar:

Anonym sa...

Nawww så söt! Hur gammal är hon?