torsdag 23 april 2009

Dublin, Irland!

Dublin

The Spire - mitt i centrala stan.

En utmärkt mötesplats. The Spire är svår att missa med sina 120 meters höjd.


Så har vi lämnat sol och bad bakom oss och åkt norrut där det klassiska irländska vädret - regn, blåst och grå moln - välkomnar oss när vi stiger ut ur planet. Att Dublin är mycket dyrare än Lissabon märks också av när jag köper en torr macka för nästan 60 kronor.

En av världens mest kända öl!

Guiness fabriken!

Är det något Irland är allmänt känt för så är det alkohol! Den kanske allra mest kända irländska drycken är Guiness öl. Andra kända drycker är bland annat whiskeyn Jameson och Bushmill som båda har sina fabriker här i norra Irland. Jag, Joyce och Karalee besökte den sju våningar höga fabriken där Guiness producerar sin världsberömda öl. Fabriken är designad i samma form som ett glas öl och om man fyller upp hela byggnaden med Guiness skulle den rymma 14.3 miljoner pints (pint= ett engelskt glas öl).

Under full koncentration häller jag upp ett glas Guiness öl!

Jag och Joyce får ett diplom för "Pouring the perfect pint of Guiness". Yeah!

Skum mustasch!!

Inga kommentarer: