torsdag 11 augusti 2011

Innan USA.

Sommar vid Gardasjön i Italien!


Nu är det inte långt kvar. Om exakt två veckor kommer jag att sitta i USA på andra sidan av Atlanten vid den här tiden!
Vägen för att komma in i USA har inte varit lätt. Det må se enkelt ut på papper men i verkligheten tar det mycket tid
och ork.

1. Pappersarbete: "fylls i snabbt!" är första tanken men när det är tio sidor där man ska fylla i kontaktuppgifter från diverse lärare i både den svenska och amerikanska skolan, tar det sin tid att leta fram denna information.

2. Gamla pass om du besökt USA innan: Var har man lagt det gamla passet som gick ut för åtta år sedan? Det blev till att riva ut hela barndomsarkivet, och lyckligtvis fanns det i en liten dammig ask.

3. Stockholmsintervju för visum: En flygresa till huvudstaden + en hotellnatt och en dags ledighet från jobbet kostade en 5 minuters intervju där de frågar om det som står på pappret är riktigt. Trots att jag bokat tid var det mer än två timmars väntetid (när man tror man är framme är det lika lång kö inne i huset!).

3. SEVIS fee 1400 kr: Vad? En dold avgift som måste betalas till en amerikansk hemsida på internet.

4. Enrollment fee 3000 kr, Housing fee 3000 kr: Ännu fler dolda avgifter! Denna gången går de till universitetet.

5. Intyg från CSN att man är berättigad studiemedel.

6. Läkarintyg, samt tre vaccinationssprutor: Är jag från Europa eller är jag från den ökända magawi-stammen i Afrikas djungel? USA tror på det senare alternativet.

7. Dubbel försäkring: En från svenska universitetet, en från det amerikanska och en för min uthyrda lägenhet. Alltså trippel försäkring i mitt fall.

Sommarfötter med små fruktmotiv!

2 kommentarer:

annica sa...

Hejsan josse! Detta är väl usa i ett nötskal!! Hoppas du får en trevlig tid i usa trots att det verkar som att det är ett heltidsjobb att få komma dit bara.. =) Kram Annica Andersson

Josefine sa...

Tack så mycket! Jag är äntligen här nu och det var värt allt arbete. Här är så underbart väder! Vi hörs snart igen!
kram