torsdag 30 oktober 2008

Tikis!

När Nemo blir tillfångatagen i akvariet måste han genomgå en invigningsritual till afrikansk musik och jag har precis lärt mig ett nytt nummer som kallas tikis. Det är ett kraftfullt nummer med snabba rörelser och tappar man bort sig kan det vara svårt att hitta tillbaka igen. Så här kaosaktigt blev mitt första tiki-nummer:

Inne i det här huvudet åker jag. Senare hissas det upp i taket och numret kan börja.

Jag hann knappt kliva in i tiki-huvudet förrän gardinerna öppnas och tikin framför rullar ut på isen. Jag fastnar i gardinöppningen. Scott som spelar blåsfisken i akvariet föser ut mig på isen och puttar mig i rätt riktning. Det är meningen att jag ska styra huvudet själv men eftersom jag inte vet var jag är så får Scott putta mig hela vägen. Jag stannar, jag snurrar, jag åker baklänges, snurrar och åker framlänges igen och sedan försvinner Scott bort. Vad händer nu? "Leta efter kroken i taket!" har jag blivit tillsagd. Det enda jag ser är strålkastare. Blå, gula och lila strålkastare bländar mig så fort jag ser uppåt! Jag börjar bli panikslagen för om jag inte hittar kroken så blir jag inlåst i huvudet resten av showen! Men halvvägs nere ser jag äntligen en svart krok hissas ner och jag hinner precis fästa den i tikin innan den börjar hissas upp igen. Jag blir synlig för publiken och kan börja min afrikanska dans...

Akvariefiskarna i ledet till vänster och tiki-personerna till höger.


Tiki-masken framför mina ögon gör att jag knappt ser något. Början blir bra men när jag rundar vulkanen i mitten är jag en centimeter från en frontalkrock med personen på andra sidan. Jag tappar bort mig i ren chock. Vi åker in i en cirkel för att sedan åka ut i två raka led. "Följ Max!" Var är Max? Tiki-masken framför ögonen gör det omöjligt att skilja på vem som är vem. Jag hamnar i mitten och de raka leden är nu inte raka längre. Jag hör förvånade utrop och suckar, alla undrar vem idioten i mitten är (jag). Och varför hamnar jag i början av ledet när jag ska vara nummer fyra? Resten av gruppen undrar samma sak. Bongotrummorna slår snabbare och jag hör att det är dags för vårat hopp. Jag har hamnat på fel plats men kastar mig handlöst in i ett axel-hopp och... landar? En förvånansvärt bra landning för att komma från en handblind person på fel plats vid fel tillfälle. Någon åker in i ryggen på mig och faller. Jag hoppas att personen inte kan urskilja vem jag är och åker tillbaka mot tikihuvudet som hissas ner från taket igen för att avsluta showen.

Så här kan det gå om man blir inkastad i ett nummer innan man hunnit lära sig allt. Jag fick aldrig en chans att öva tillsammans med gruppen utan lärde mig allt med hjälp av en video. Och som vanligt ser allting mycket enklare ut på en tv-skärm än i vad det är i verkligheten!

Inga kommentarer: