onsdag 6 augusti 2008

En arbetsplats från 06:00-22:00

Ännu en dag när jag tvingats gå upp klockan fyra på morgonen för att ta tåget till Köpenhamn 05:02 och öppna butiken prick 06:00. Ännu en dag då min kollega kommer in 12 istället för tio så att jag tvingas stå här sex timmar i rad, ensam i högklackat utan vila och utan mat. På söndag ska jag stå här tills 22:00. Utan ob givetvis, sådana privilegier finns inte på den här arbetsplatsen - vi har samma timlön 6 på morgonen som vi har 22:00, julafton, nyår och alla andra helgdagar då majoriteten skulle tycka det är fullt naturligt att få extra betalt. Att man ensam då och då stänger butiken och kommer hem till Malmö 22:45 och ska upp 04:00 nästa dag (olagligt?) är inte heller något man direkt längtar efter även om vi försöker undvika sådana extrempass.

Jag har jobbat för danska SAND på flygplatsen sen september förra året + tre månader inne i Köpenhamns köpcentra Magasin. Om man bortser från den uteblivna ob-ersättningen och de usla tiderna har det varit helt okej fram tills nu. Jag orkar inte gå upp fyra på morgonen en del dagar och komma hem kvart i elva på natten andra. Man blir lite snurrig i huvudet vid en så ojämn dygnsrytm. Det bästa med en här arbetsplatsen är att man får kläder till ett värde av 3000 DKK varje månad. Igår kom självaste Mr Sand in i butiken och det blev genast lite kändiskänsla när märkets grundare kommer in och hälsar på!

Det ska bli skönt att komma bort och prova något helt annat i september. I Skottland kommer jag att få åka skridskor inför publik flera gånger om dagen. En smärre förändring till att stå i en knäpptyst butik med en kund vart tredje timme.

Inga kommentarer: