måndag 25 augusti 2008

Har spindlar i lägenheten

För andra gången i rad på bara en vecka har hissglaset (den lilla fyrkanten på dörren) i mitt hyreshus blivit krossat. Varför gör man inbrott i en hiss? För det första: den är öppen. För det andra: där finns ingenting i den - bara en pytteliten yta att transporteras upp eller ned. Idioter!

Två nya spindlar har tagit sig in i min lägenhet. Den här sommaren har jag haft extremt många spindlar på mina väggar. Däremot har jag också haft en konstant svärm flugor runt taklampan så det är väl de som lockar dit dem. Förra veckan blev det en dramatisk kamp mellan mig och en ovanligt stor korsspindel som objuden höll på att göra om mitt tak till ett enda stort hav av spindelväv. I vanliga fall brukar min pojkvän få kasta ut dem (jag är en prinsessa och han är riddaren som räddar mig från den elaka draken!) men de flesta spindlar tar sig in efter mörkrets inbrott när jag sitter här ensam och utlämnad. Som ensam tjej mot en stor spindel finns bara ett vapen: Rengöringsmedel! Efter att ha sprayat upp halva flaskan med Glasrent och det lilla odjuret fortfarande sprattlade hysteriskt fick jag hämta den allra starkaste dunken av toalettrengöring! Efter tre uppfriskande duschar av Cillit Bang hade spindeln äntligen gett upp och tapeten runt om bleknat av det frätande medlet. Hoppas inte hyresvärden ställer onödiga frågor vid besiktningen...

Inga kommentarer: