tisdag 5 augusti 2008

Tjäna pengar på dollarn

Just när jag började bli en smula orolig över att min amerikanska beställning fortfarande inte anlänt efter nästan tre månader fann jag en avis från posten när jag kom hem. Jag har handlat många saker från http://www.howcool.com/ och man får grejjer som ingen annan har! Det jag gillar mest med sajten är att de har skor i min storlek (35) och det enorma utbudet av utklädningskläder! Ska man på maskerad här i Sverige finns i princip bara en plats: Buttericks -och hur många andra kommer att visa sig i exakt samma klädsel eller i alla fall kommentera att de också sett den? Som alla vet är dollarn svag för tillfället vilket ger en riktigt bra kurs för oss svenskar som vill utnyttja den amerikanska ekonomisvackan! Jag köpte över 15 olika varor, varav fem par skor, som slutade på runt 2500:- inklusive frakt på ca 500:-. Jag hittade exakt samma skor i en dansk liten butik som hade priset 449 kr. Mina kostade 142:- och med tanke på att jag köpt 15 varor har jag sparat in frakten med god marginal!



Det jobbiga med att handla från amerikanska sajter är att man aldrig kan veta leveranstiden som oftast blir väldigt lång - i mitt fall tre månader. Det beror oftast på att hemsidan inte har egna märken utan visar varor från olika butiker och sedan beställer därifrån när en kund gjort ett köp. Finns varan inte i lager kan leveranstiden bli extremt lång och i värsta fall får man begära pengarna tillbaka (som jag fick göra med tre klänningar). Den mest kända amerikanska sidan som man kan beställa från är nog http://www.amazon.com/ men då jag försökte göra en beställning därifrån fick jag returnera fem varor som inte fanns i lager och fick dessutom ett par felaktiga skor levererade (som jag behöll fastän de ville ha dem tillbaka=)).



Har man tur kan man smita undan tullen. Jag brukar be företaget skriva "Happy birthday" över leveranslådan så tror tull-gubbarna att det är en gåva som inte behöver kontrolleras =).

Inga kommentarer: